DE DOPAMINA’S APP IS NU TE DOWNLOADEN | START GRATIS >>> APP STOREGOOGLE PLAY 🔥

“Heb je mediteren al geprobeerd?”

Actief nadenken over het niét nadenken. Veel succes. 

“Doe dit gewoon zo’n twaalf keer per dag, acht dagen per week en dan ongeveer 120 minuten. Heeft voor mij ook echt wonderen gedaan! Écht, het heeft zelfs mijn hamster uit mijn kindertijd weer tot leven gebracht.”

 

Je zou het bijna niet geloven, maar als Trump “ff” 3 minuten zou mediteren voor het slapen gaan, zou hij morgen als een engeltje weer wakker worden. Tja, heel lief al die tips over het mediteren, maar deze techniek is niet voor iedereen weggelegd of heeft voor iedereen zulke “helende” krachten. En of je daar echt twaalf keer per dag 120 minuten aan wilt verspillen? Ik weet niet eens waar ik de tijd vandaan moet halen, aangezien ik nu al uren in de min draai.

 

Het is geen onzinnige tip (maar als ik hem nog vaker te horen krijg, kan ik niet beloven dat ik niét met dingen ga gooien), maar voordat ik deze wil uitvoeren heb ik eerst nieuwe batterijen nodig voor mijn afstandsbediening, je weet wel, om even wat zenders uit te zetten.

 

Voor de beeldvorming heb ik dit natuurlijk weer even uitgeprobeerd op het perfecte moment, namelijk: VAKANTIE. Heerlijk, eindelijk een paar dagen van alle prikkels vandaan en genieten van de Canarische Weilanden. Klinkt simpel toch? Even stilzitten op het strand, ogen dicht en zen-modus aan. Spoiler: dit kleine experiment is flink mislukt.

 

Fase 1: We zitten comfortabel, ademen rustig in… uit… in… uit…
“H
oe lang moet dit eigenlijk? Misschien moet ik een timer zetten. Waar is mijn telefoon? Heb ik hem eigenlijk wel op stil gezet? Oh nee, f*ck. Focus! In… uit… in… uit… “

 

Fase 2: Gedachten loslaten, dat kan ik wel.
Strak is mijn telefoon weg? Ik heb het warm, ik had ook water moeten pakken. Ik heb me sokken ook nog aan, wie neemt er überhaupt sokken mee op vakantie als je alleen open schoenen heb. Jak, sokken met sandalen en een vleugje zand”.

 

Fase 3: Terug naar de ademhaling.
“In… uit… in… uit.. *BZZZZ* Ik voel mijn telefoon trillen! Gelukkig, ik ben hem niet kwijt. Maar waar kwam dat getril vandaan? Niet kijken Cher. In… uit… in… -straks is het belangrijk of pakt iemand hem omdat ik niet oplet!

 

Fase 4: Opgeven en accepteren dat het niet voor mij is weggelegd, nog met het smoesje: “morgen weer een dag”.


Moraal van het verhaal?

Mediteren en ADHD: Het is alsof je een kat wilt leren zwemmen-het kan, maar het wordt een enorme ervaring. Wat voor mij beter werkt, is: complete contact islotie, als het kan zonder telefoon en zonder muziek. Eigenlijk zonder bewijs van enige leven. Aan het einde van mijn vakantie is het heel even gelukt om tóch even te mediteren. Niet lang, maar hé: ik begin ook pas net. Wat werkte voor mij was:

 

  • Duur sessie–  die 120 minuten is echt te lang, één tot vijf minuten is prima.
  • Stilzitten – Uhm, nee. Ik hou niet van stilzitten en al helemaal niet wanneer het moet. Ga gewoon lekker aan de wandel. Wil je wel stil zitten? De anxiety ring is je bff.
  • Geleide meditatie – Ik ben een enorm slechte leider, dus heb ik even op Spotify gezocht wat me er doorheen kan helpen.
  • Wees lief voor jezelf. Het is onmogelijk om continu bezig te zijn met je ademhaling, wat als je neus jeukt?! Je gedachten mogen best af en toe even afdwalen zolang je maar weer terugkomt bij jezelf. 

 

Al met al kan ik mediteren niet aanraden. Wat voor mij wel werkte? Lekker in de avonduren voor ik ging slapen nog een wandeling buiten en anders even chillen met muziek op of lezen in een donderd, machtig en mooi boek. Ik ben benieuwd wat jij doet om tot rust te komen!

 

Laat het me weten zweefteef, en spreek je snel weer!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Joe joe!

Lees hier wekelijks met onze gastbloggers mee. Ze schrijven over alle onderwerpen rondom ADHD. Een feestje van herkenning!

Let's get social

Meer zoals dit lezen?

Zoeken